Klinika Dr Legrand, 30-301 Kraków, ul. Zamkowa 2A, e-mail: recepcja@drlegrand.pl
Zarezerwuj wizytę: +48 501 211 124

Toksyna botulinowa Kraków Klinika Dr Legrand – bruksizm

Bruksizm to nadmierna i mimowolna aktywność mięśni żwaczy. Dotyczy 8-20% populacji i najczęściej występuje podczas snu doprowadzając do ścierania szkliwa, rozchwiania zębów oraz zmian zwyrodnieniowych w stawach skroniowo-żuchwowych. Towarzyszą mu często migrenowe bóle głowy, a także bóle napięciowe karku czy pleców oraz zaburzenia równowagi. Dodatkowo bruksizm często wiąże się z defektem estetycznym w postaci „kwadratowej” twarzy. Przyczyny tego schorzenia nie są do końca poznane, ale uważa się , że najczęstszą przyczyną jest stres.

Terapia bruksizmu ma na celu wyeliminowanie nadaktywności mięśni żwaczy, a tym samym ograniczenie zgrzytania zębami.

Toksyna botulinowa hamując przekazywanie impulsów między zakończeniami włókien nerwowych, a mięśniem żwaczem powoduje rozluźnienie mięśnia i zmniejszenie jego napięcia. Poza niwelowaniem nawyku zaciskania szczęk i zgrzytania zębami, zabieg powoduje także wyszczuplenie rysów twarzy.

Efekty

Efekt działania toksyny botulinowej jest widoczny po kilku dniach, w końcowy rezultat po około dwóch tygodniach.

Efekt zabiegu utrzymuje się około 6-9 miesięcy.

• bruksizm

• ciążą i okres karmienia piersią
  • infekcje skórne w miejscu zabiegowym
  • zaburzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta Eatona)
  • schorzenia nerwowo-mięśniowe
  • zaburzenia krzepnięcia krwi i leki przeciwzakrzepowe
  • stosowanie leków z grupy aminoglikozydów, aminochinolonów oraz leczenie cyklosporyną, D-penicylaminą , tubokuraryną
  • nadwrażliwość na którykolwiek składnik preparatu

Przed zabiegiem

Przed zabiegiem ma potrzeby wykonywania żadnych badań diagnostycznych ani nie trzeba się specjalnie przygotowywać.

W czasie wizyty lekarz przeprowadza wywiad w celu wykluczenie przeciwwskazań do wykonania zabiegu.

W dniu zabiegu nie pić alkoholu.

Przebieg zabiegu

Do wprowadzenia toksyny botulinowej stosuje się bardzo cienkich igły w celu zminimalizowania bólu.  Zabieg trwa około 15 minut. Ślady po wkłuciach, w postaci lekkich zaczerwienień  znikają zwykle po kilku-kilkunastu minutach, dzięki czemu można szybko powrócić do codziennych obowiązków.

Zalecenia po zabiegu

• przez 3-4 godziny nie pocierać okolicy, w której był wykonywany zabieg
  • przez 48 godziny po zabiegu należy unikać zwiększonej aktywności fizycznej oraz kąpieli w basenach lub jaccuzi
  • w ciągu 7 dni od zabiegu unikać masaży twarzy ani zabiegów rozgrzewających miejsce zabiegowe (lasery, fale radiowe)